Alweer op de helft - Reisverslag uit Chinatown, Australië van Bram & Joer - WaarBenJij.nu Alweer op de helft - Reisverslag uit Chinatown, Australië van Bram & Joer - WaarBenJij.nu

Alweer op de helft

Blijf op de hoogte en volg Bram & Joer

04 Februari 2013 | Australië, Chinatown

Yo dudes!

We zijn aangekomen in Noosa. Het zoeken van een ons ideale stekje in de stad is voor ons allang niet nieuw meer. Na een aantal verschillende rondjes door de stad hadden we de beste plek weer bemachtigd! Dit voor het schamele bedrag van 0 dollies. Om de hoek zat een hostel genaamd Nomads. Waarschijnlijk is meneer Nomads niet blij met ons maar hij heeft het ook een beetje te danken aan de goede beveiling. We hebben namelijk een week lang van alle faceliteiten gebruik gemaakt behalve een slaapplek. Ook dit hebben wij gedaan voor 0 pietermannen. Best leuk reizen zo! Verder zijn we in Noosa naar het national park geweest en hebben we vooral gesurfd en op het strand gelegen. Na 5 dagen vonden we het genoeg geweest en was het tijd voor een nieuw avontuur. De eerste echt grote stad op onze route. Brisbane begon al lekker voor ons. Plan van aanpak is altijd bij een nieuwe plek een map scoren. Puntje waar ze in Brisbane nog aan kunnen werken is een route naar het informatiecentrum. Na een kwartiertje rijden met de auto besloten we toch maar te voet verder te gaan. Bij dit besluit melde zich probleem 2. Waar gaan we onze "Blauwe Ronny" met een lengte van 9 meter parkeren? Juist ja de heren rijden met hun ogen dicht de eerste beste parkeergarage in. Laat dit nou net onder de PC hoofdstraat van Brisbane zijn waar je voor een half uurtje staan 13 pietermannen betaald. Nou zijn wij natuurlijk wel van het soort "we letten niet op de kleintjes" maar dit werd zelfs ons een beetje te gek. Wel hebben we het voor elkaar gekregen een map te scoren in dat half uurtje dus missie geslaagd. Ook hebben we ervoor gekozen om een hostel te boeken. Goed hostel met viewpoint over de gehele stad. Na 2 dagen Brisbane is onze conclusie "Leuk om te zien en doorheen te lopen maar 1 dag is meer dan genoeg. Voor een orthodontist hoef je er niet heen te gaan want werken kunnen ze niet. We waren in een flat beland met 11 orthodontisten maar 80% was vrij want werkten alleen op woensdag en die andere zaten natuurlijk tot aan hun nek in het werk. Nu hoor ik jullie denken "ja maar gabbers sinds wanneer is een orthodontist ook een bezienswaardigheid?". De heer vd Windt heeft zijn avondeten iets te wild naar binnen geschanst dit met gevolg dat zijn onderdraad los is gaan zitten. Genoeg gepraat over orthodontisten we gaan verder met het door vele genoemde chilste plekje van Australie genaamd Byron bay. Op deze plek zijn ze in de flower power tijd blijven hangen. Groepen hippies zijn op elke hoek van de straat te zien. De ideale plek om die 4 hippies uit schipluiden onder leiding van dansgoeroe Rinus te treffen. We werden met open armen ontvangen en er werd ons direct een gekoeld pilsje ingeschonken. Ook werden we getrakteerd op wat kleine kado's uit het winterachtige Nederland. De avond hebben we gevuld met een traditionele nederlandse bbq avond. Hierbij hebben deze travellers natuurlijk wat reiservaringen gedeeld en omdat er voor de volgende dag een strakke planning op het programma stond besloten we om 10 uur de oogjes te sluiten. De volgende dag trapten we af met een flink ontbijt. De stevige bakkies van rinus en het heerlijke eitje van didgeriedoo koning fons moest ons voldoende energie geven om een half dagje op de plank te staan. Dit klonk crocodilehunter Dick Doorn als muziek in de oren en heeft enkele keren een poging gewaagd om te staan. Rond de klok van 6 werd het wel tijd voor een cultureel uitje genaamd "the lighthouse walk". Het prachtige zicht over byron en de woeste zee maakten de heren toch wel een tikkeltje emotioneel maar dat zal de leeftijd wel zijn. Natuurlijk is er die avond weer genoten van verschillende lappen vlees en wat heerlijke biertjes. De volgende ochtend hebben we besloten om nog even met z'n alle surfers paradise op te zoeken. Helaas bracht deze stad niet wat wij dachten. Na een heerlijke bak koffie was het moment daar. We moesten ze weer op eigen benen laten staan met de gedachte "als dat maar goed gaat". Wij zijn doorgereisd naar Coffs Harbour. Deze stad heeft weinig te bieden hij ligt enkelt op de weg naar Sydney. We hebben hier 1 dag gestaan op een camping. Van wat betrouwbare bronnen hadden wij te horen gekregen dat je vanuit Coffs Harbour gemakkelijk de bergen in kon met een Ford Falcon V6. Laten we die nou net hebben en niet zomaar eentje, een blauwe! We kregen ook te horen dat we moesten kijken in het Dorrigo national park. Na een wild tochtje waren we aangekomen in het regenachtige Dorrigo. Natuurlijk stopten wij zoals in elk nieuw plekje bij het info centrum. Hier zaten zoals zovaak 2 stokoude dametjes. Zij lieten ons zien wat er allemaal in Dorrigo en omstreken te doen was. Vol trots hadden ze het over "The waterfall way". Na deze op onze planning te hebben gezet was het eerst tijd voor een waterval en gingen we snel door naar dorrigo national park. We werden gewaarschuwd dat we ivm bloedzuigers lange broeken en dichte schoenen aan moesten doen. Ook werden we de hele dag al getrakteerd op wat fikse regenbuien dus heerlijk weer voor een tocht van 3 uur. Na wat bijzondere beesies, planten, bomen en vogels te hebben bekeken konden we dit tochtje ook weer van ons lijstje afstrepen en wat betreft de bloedzuigers waren we toch heel blij met de tip. Om de havenklap zat er weer z'n beest tegen je aan. Aan het eind deden we toch nog even een check of er niet toevallig nog eentje was meegereisd en jullie raden het al. Bram was met 2 bloedzuigende jongens aan zijn been de grote winnaar. Joer had er 1 op zijn sok en Bram 1 op zijn enkel en sok. Helaas hadden we onze bloedzuiger werende sokken thuis gelaten en steekten ze er helaas voor ons gewoon doorheen. Na de tocht door het regenwoud was het tijd om onszelf te verplaatsen naar de slaapplek. Deze past zeker in de top 10 mooiste slaapplekken van onze reis. Het was ook een officieel uitkijkpunt. Bij het wakker worden keken we uit over een bergachtig landschap met een opkomende zon. Nadat het ontbijt naar binnen geschoven was gingen we door naar de skywalk. Je loopt over het regenwoudt en wordt getrakteerd op een mooi zicht. We hebben die dag de gehele waterfall way afgereden. We zijn zeker 20 keer gestopt om de wonderen van de natuur te bekijken. Het ene plaatje nog mooier dan de ander. Rond de klok van 4 waren we aangekomen in newcastle. Dit lag een klein stukje uit de route van Sydney maar was ons aangeraden door het oude fort wat er staat. Dat fort zouden we de dag erna wel gaan bekijken want het was gaan stormen en het viel met bakken uit de lucht. De slaapplek was gevonden dus we gingen veilig in de mac zitten. Koken met windkracht 63 is geen optie dus werd het een big mac menutje, wat erg! Na hier een avondje doorgebracht te hebben werd het toch echt tijd om ons bedje op te zoeken. Helaas was de kracht van de wind en de regen ook alleen maar toegenomen. Op de route naar onze staanplaats zagen we al heel wat zwaailichten dus we wisten al dat het vandaag geen gewone storm was. Wij als lefgozers van het eerste uur hadden een prachtig plekje, heerlijk hoog met uitkijk op de zee uitgekozen. Hier was de wind het sterkst en stond de politie toezicht te houden hoe de golven zicht zouden ontwikkelen. Een prachtige plek om een nachtje door te brengen. Toen alle tassen weer naar de voorstoelen waren verplaats en wij achterin lagen begonnen we toch wel een beetje te twijfelen of dit wel veilige plek was. We voelden dat de wind sterker werd en dachten dat dit nog wel eens gevaarlijk kon worden. Na een goed overleg met elkaar hebben we toch de ogen gesloten en als het te gek zou worden zouden we weggaan. Natuurlijk sliepen we binnen 3 minuutjes en werden we de volgende ochtend wakker. De wind was afgenomen en de regen was gestopt. Eenmaal aangekomen bij de mac kwamen we tot het besef dat wij vanacht de tropische storm "Edward" hadden getrotseerd. We zaten gelukkig een stukje van het epicentrum af. Er waren veel overstromingen en heel Bundaberg en Brisbane lagen onder water. Na het bellen van een nummer dat over werk beschikt werd ons ook aangeraden om te blijven waar we nu waren. Dit vonden wij geen optie omdat er simpelweg vrij weinig te doen was. Bij het informatiecentrum vroegen wij het nog een keertje en die zeiden wel dat we naar Sydney konden. Voor dat we naar Sydney zijn gaan rijden hebben we nog gedaan waar we voor waren gekomen. Het eeuwenoude ford! Helaas was deze dicht dus zijn we er met gierende banden vandoor gegaan. Met de tip van Rinus van der Windt zijn we gaan rijden naar Sydney. De tip bestond uit het adres van een goedkope camping waar je volgens Rien voor overnachten 5 dollars per persoon kan overnachten. Waarschijnlijk hebben de oudjes wat 65+ korting gekregen want wij moesten er gewoon 17 aftikken.

Nu is er voor een weekje Sydney getekend. We moeten wachten op de papieren van onze auto want we rijden blijkbaar al 1,5 maand illegaal omdat er een stickertje ontbreekt op onze voorruit. Als dit geregeld is gaan we door naar Melbourne. We hopen onderweg wat werk te vinden. Verder willen we een wijziging in onze planning doorvoeren. We willen de laatste maand doorbrengen in het geliefde Azie. World ticket center is hiervan op de hoogte gesteld en het is dus wachten op hun antwoord.

Met deze informatie hierboven zijn jullie weer volledig op de hoogte gesteld over onze situatie! Vandaar dat we nu zeggen.
See ya!! X

• 04 Februari 2013 - 14:02

Annita Kleyweg:

Hoi Bram en Joeri

De storm "Edward" overleefd en weer wat wat levenservaring opgedaan :) Geniet van de dingen die op jullie pad komen en blijf vooral GENIETEN
    Liefs en groetjes van John en Annita

• 04 Februari 2013 - 21:57

Anne:

Hoi Joeri en Bram,

wat een verhaal weer zeg!! Jullie maken wat mee zo, ongelofelijk.... Geniet er maar volop van, wij lezen jullie volgende verslag wel weer. :)

Groetjes Anne

• 04 Februari 2013 - 22:28

Saar:

Wanneer gaat deze jongeman een bestseller kopen zodat deze dame op je centjes kan gaan teren?

• 05 Februari 2013 - 10:34

Gijs:

Heren,
    het is weer genieten om te lezen wat jullie allemaal mee maken.
    Joer nooit meer zeuren als je haar in de war zit van de wind he. je hebt nu een orkaan gehad dan is een hollands ruk windje niks ;)

Geniet der van heren,

• 21 Februari 2013 - 17:57

Bazuin:

Gasten, wat dachten jullie ervan? Even een nieuw berichtje van de gebeurtenissen en de ervaringen in de peren industrie? Hoe zijn de weersomstandigheden nu, onderhand al een keertje bruin geworden ;)

• 23 Februari 2013 - 11:20

Joer:

Maat! Geduld is een schone zaak! We zijn druk aan het schrijven maar het kan niet lang meer duren! Ik verwacht dat er deze week weer een verslag van niveau te vinden is op de site met misschien wel wat beeldmateriaal!
    X Bram & Joer